MATHEW EMMETT
architecture, interaction, cognition, sound, theory
Prof. Dr. at Plymouth University, Great Britain

Werke
Space Interface
Atlantic
Spatialization of The Book of Revelation
Video / Performance
Biographie/ Ausstellungen
Text



Emmett studied art at Central Saint Martins, architecture at the Bartlett School of Architecture and Architectural Association, and music at Karlheinz Stockhausen’s Sound Interpretation and Composition Workshop, Kürten in 2007. Emmett has worked with the architectural theorist Charles Jencks and in 2013 he completed his Doctorate of Philosophy in situated cognition, where Emmett developed a new style of critical architecture that extends the understanding of feedback systems within psychotropic dimensions.


Qualifikationen
2013 Doktor der Philosophie.
2002 RIBA Diplomarchitekt.
1998-2000 Architektenkammer, Gardiner Theobald Stipendium, AADipl.
1993-1996 BSc Bartlett School of Architecture, Sir Henry Herbert Bartlett Preis.
1992-1993 Central Saint Martins, London.


Ausstellungen/Performance/Installationen
2021 TRANSFORMATION / Groupshow/ 24.4.-30.5.2021 / Courtesy WEITHORN Galerie
2019 C.A.R. contempoary Art fair / Essen / Zeche Zollverein / Courtesy WEITHORN Galerie
2019 MUTATED HEADS/C.A.R (Contemporary Art Ruhr), Deutschland/Ausstellung und
Video/Sequenz 5 - CHARLES DARWIN in Zusammenarbeit mit Eberhard
Kranemann/Courtesy Weithorn Galerie.
2018 CHARLES DARWIN/The Atlantic Project/Audiovisual Performance with
Eberhard Kranemann/The Millenium Building.
2018 SPACE INTERFACE III/Das Atlantik-Projekt/360 Video und Ton
mit Eberhard Kranemann/Immersive Vision Theatre/University of Plymouth.
2018 DOUBLE SKIN/Lauren Baker Gallery, Covent Garden, London. Audiovisuelle Performance
mit Kinetica für das unsichtbare Reich.
2018 DOUBLE SKIN/PARA_ARCHITECTURE/Audiovisuelle Performance/4th International Online
Congress NHM New Human Media/Anilla Cultural Latinoamérica-Europa/Uruguay.
2016 SPACE INTERFACE II/KARST Gallery/Plymouth/UK/Ausstellung und audiovisuelle
Kunstperformance mit Eberhard Kranemann/Courtesy Weithorn Galerie.
2016 SPACE INTERFACE II/i-DAT - Emmett/Kranemann/Philips/Christison - 360 Immersive
Performance/Das Immersive Vision Theatre (IVT), Plymouth/UK/Courtesy Weithorn Galerie.
2016 THIS IST WHERE WE ARE/Tate Modern, London in Zusammenarbeit mit i-DAT
für die Eröffnung des Blavatnik Building.
2016 SENDER/RecEIVER/Tate Modern, London/Das Blavatnik Gebäude/
Interaktive Sound Performance.
2016 PULSATING HENNIG BRAND'S CONDENSATE/Lichtturm Solingen, Düsseldorf/
Dinnebier Licht GmbH/Signal Transduction - Video Sound Art Performance in
Zusammenarbeit mit Eberhard Kranemann.
2016 THE BIRTH OF MEMORY/The Place, London/Soundscape Composition für den Choreographen
Adam Benjamin (Mitbegründer von Candoco) und die EXIM Dance Company.
International auf Tournee: Moskau, Südkorea und Mexiko.
2015 MIRROR BLUR/PLYMOUTH CITY MUSEUM/Soundscape neben Gerhard Richter
ARTIST ROOMS/Tate/The National Galleries of Scotland und Anthony D'Offay.
2015 SPACE INTERFACE / Weithorn Galerie, Düsseldorf/Ausstellung und New Media Art
Performance in Zusammenarbeit mit Eberhard Kranemann.
2015 OPEN STATE/Tokyo Art Centre, Japan/Soundscape Composition for Contemporary Dance
Zusammenarbeit mit dem Choreographen Adam Benjamin.
Art & Culture Promotion Fund, Arts Council Tokyo & The Great Britain Sasakawa
Foundation.
2013 ASYNCHRONOUS PERCEPTION/Installation/Fachhochschule Luzern, Schweiz,
mit DAAD-Förderung.
2012 180 DEGREES OF TRAUMA/Installation/Bundeswehrkrankenhaus, Detmold, Deutschland,
mit DAAD-Förderung.
2011 THE ILLEGAL ARCHITECT/Film Score Composition/Regie von Igea Troiani mit Carytid Films.
2011 ÜBERLEGTE REALITÄTEN/Kybernetische Installation/Peninsula Arts in Zusammenarbeit
mit dem Stadtmuseum Plymouth.
2010 VECTION BUILDER/ARTIST RESIDENCY/Römische Bäder, Bad/Kybernetische Leistung.
2010 KÖNIGLICHE AKADEMIE DER KÜNSTE LONDON/ARCHITECURE SOMMERSHOW.
2009 THE LONDON GROUP/Menier Gallery, London/Ausstellung.
2007 THE LONDON GROUP/Menier Gallery, London/Ausstellung.
2007 KÖNIGLICHE AKADEMIE DER KÜNSTE LONDON/ARCHITECURE SOMMERSHOW.
2005 KÖNIGLICHE AKADEMIE DER KÜNSTE LONDON/ARCHITECURE SOMMERSHOW.
2004 KÖNIGLICHE AKADEMIE DER KÜNSTE LONDON/ARCHITECURE SOMMERSHOW.
2004 JURASSIC CHALLENGE/WORLD HERITAGE COMMISSION/UK/Exhibition/
Arts Council Finanzierung.
2001 HYPERAKTIV/Das Jahr der Künstlerresidenz/Prema Arts Centre,
Finanzierung durch den Uley/Arts Council.
2000 SPACE IN SOUND/ARCHITECTURAL ASSOCIATION, LONDON/Sound Performance.
1996 PIROUETTING MOSQUITO NETZE/INSTALLATION/Kerala, Indien.

Veröffentlichungen
- Emmett, M. (2018). Buchkapitel "Ereignisräume unendlicher Perspektiven" in Digital Echoes: Räume für immaterielles und leistungsbezogenes Kulturerbe, Cambridge Scholars Publishing.
- Emmett, M. (in der Presse). Buchkapitel "Multi-Dimensionale Architektur: Audiovisuelle Geräte" in der Neudefinition der Architekturwissenschaft durch visuelle Methoden, Intellect Ltd.
- Emmett, M. (2014). Pathologischer Raum: Trauma und die Matrix der Kognition'. In: Nickl-Weller, C. und Matthys. S. ed. Gesundheitswesen der Zukunft 5. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
- Emmett, M., Littlefield, D. (2013). Raumwahrnehmung in Architektur und Kultur: Studie über Industriereste, S. 100-107 und S. 176-193.
- Emmett, M. (2013). Filz_Raum-Infrastruktur: Hyperwache Räumlichkeit, um die viszerale Dimension zu valenzieren. Doktor der Philosophie (PhD) Abschlussarbeit. Plymouth Universität.
- Emmett, M. (2011). Bunkerauskultation: Ein Klassifizierungssystem für eine Proto-Methode der sensorischen Raumzusammensetzung', Design Ecologies, 1(2), S. 287-303.
- Jencks, C., (2011). Das Universum in der Landschaft: Landformen von Charles Jencks. London: Frances Lincoln Ltd.
- Zupancic, T., Juvancic, M., Verovsek, S. und Jutraz, A., Hrsg. (2011). Respekt vor zerbrechlichen Orten", Tadeja. eCAADe, S. 261-268.
- Hemmerling, M., Ed. (2011). Körperreinigung', Augmented Reality: Mensch, Raum und Virtualitat. Deutschland: Fink Wilhelm GmbH (PerceptionLab No. 1), S. 43-50.
- Jones, W., Ed. (2011). Die Minutien des Raumes', Skizzenbücher von Architekten. London: Thames & Hudson, S. 135-137.
- Hemmerling, M., Ed. (2010). Digital Frisson', Advanced Digital Architectural Design (ADAD), Deutschland: Produktion, Detmold, S. 34-45.
- Littlefield, D., Ed. (2008). Zeitgenössisches digitales Design', Raumfahrzeug: Entwicklungen im Bereich Architectural Computing. London: RIBA Verlag, S. 84-89.
- Littlefield, D. und Lewis, S. (2007). Klanglandschaft der 2. Marsham Street', Architekturstimmen: Altbau hören. West Sussex: Wiley-Academy, S. 204-207.
- Emmett, M. (2005). Offenbarung', Gebäudeplanung, 18. Februar (1661), S. 27.
- Emmett, M. (2004). Imagebewusst", Gebäudeplanung, 16. Juli 2004 (1634).
- Jencks, C., (2003). Der Garten der kosmischen Spekulation. London: Frances Lincoln Ltd.
- Jencks, C., (2002). Das neue Paradigma in der Architektur: Die Sprache der Postmoderne. London: Frances Lincoln Ltd.
- Emmett, M., (2002). Scaling the Pyramid', Das Große Ägyptische Museum Gizeh. London: RIBA Journal, S. 25-28.

Vorträge
- Pulsierendes Kondensat der Marke Hennig'. In: Die Transdisziplinäre Bildgebungskonferenz im Schnittpunkt von Kunst, Wissenschaft und Kultur:
Das zeitgemäße Bild. Vom 1. bis 3. Juli 2016, Universität Plymouth.
- "Open State". In: Off The Lip, Transdisziplinäre Ansätze zur kognitiven Innovation, S. 51-70, 2015.
- Pathologischer Raum: Trauma und die Matrix der Erkenntnis', Gesundheitswesen der Zukunft 5, Akademie der Künste, Berlin (Technische Universität), 2014.
- Hyper Vigilant Spatial Practice: an investigation of perception as a extended architectural parameter', The 10th international conference of the Architectural Humanities Research Association, UWE, 2013.
- Ich war ein körperloses Gehirn, das im Raum schwebte: Weltraumkognition und immensere Handlungsweise", Universität Plymouth, 2013.
- Erwerb der Realität: Wahrnehmung als reflexive Architektur", Oxford Brookes University, 2012.
- Estranged Space: Forschungsmethoden, 2012. Deutschland.
- eCAADe 2011 Respekt vor zerbrechlichen Orten, 2011. Ljubljana.
- Architektenvereinigung: Design Ecologies Symposium, 2011. London.
- ADAD Advanced Digital Architectural Design: Towards a New Mobility, 2010 Internationale Sommerschule, Deutschland.
- Plymouth Universität: Hidden City, 2008. Plymouth.
- Technische Universität Eindhoven, Interventionsinteraktion, 2007.

Links
CHARLES DARWIN/THE ATLANTIC PROJECT (live/edit)
ABSENDER-Empfänger/DATE MODERN, LONDON
Offenes staatliches/TOKYO Kunstzentrum, JAPAN